Wat kunnen we leren van Boer Aad…


Boer Aad verdient een supportteam! Een groep van welwillende managers die hem op weg willen helpen. Want, beste manager, zeg nou zelf; alles wat je geleerd hebt tijdens het Leiderschapstraject kun je  prima gebruiken bij Boer Aad.


Welbeschouwd is Boer Aad dé ideale medewerker. Hij werkt hard, is gedisciplineerd, heeft vakkennis en een ware liefde voor zijn product; distels. Die netelige liefde is hem waarschijnlijk met de paplepel ingegoten als een heus ambacht overgedragen van vader op zoon. Dus over Aad als professional, als vakman niks dan lof!


Menig docent "authentiek leiderschap" kan Boer Aad wel kussen, hij heeft geen lessen authenticiteit meer nodig. Hij is zichzelf. Hij weet niet eens dat er mogelijkheden en situaties zijn die van andere mensen schijnen te vragen zo nu en dan een rol te spelen.


Begrijp me goed ik; in tegenstelling tot Jeannet en Linda fladderen er bij mij geen vlinders in mijn buik als ik Boer Aad  zie,  maar het doet me wel denken aan management les 1;  onderzoeken waar het niet gewenste gedrag vandaan komt.


En dan realiseer ik me dat de knullige lompheid die hij bij de dames laat zien onkunde is. Pure Onkunde. Geen Onwil. Iedereen met een beetje boerenverstand weet dat onwil vraagt om motiveren, inspireren, laten zien wat ander gedrag op kan leveren, uitleggen…, kortom;  Appeltje, eitje voor een beetje manager.


We kunnen eindeloos filosoferen over waar deze onkunde vandaan komt; kille moederrelatie, geen borstvoeding gekregen, nooit geknuffeld door zijn vader…het blijft een beetje psychologie van de koude grond. Boer Aad is gewoon te mannelijk, dat past niet in ons beeld van liefde 2.0. Aad laat de ietwat onbedachtzame  liefde 1.0 al met veel moeite floreren tussen zijn snijbloemen.


De hedendaagse liefde 2.0 die ontstaat pas nadat man en vrouw van elkaar geleerd hebben. Elkaars eigenschappen wat hebben uitgewisseld. Dat gebrek aan uitwisseling van masculiene en feminiene eigenschappen zien we helaas niet alleen iedere zondagavond bij #BZV maar in menig organisatie. En daar kunnen managers nog veel van leren!